הסודות מאחורי המדפים – "המרחק מהחג"
קמעונאים מתקדמים, בודקים את הפדיון בימי חג ומועד לא רק ברמה יומית או שעתית אלא גם על פי מדד המכונה "מרחק מהחג", מדד אשר בא לבטא את היקף הקניות השנה מול נתוני עבר בהתאם למספר הימים הרלבנטי לפני החג, על מנת לחוש את הדופק ולראות אם נחוצות להם פעילויות שיווקיות נוספות על מנת לשפר ביצועים או על מנת לוודא שאכן התנהגות הקניות אצלם בסדר.
מדידה זו מתחילה בדרך כלל להימדד החל מ- שבועיים/שלושה לפני החג בפועל.
מערכות המידע הקיימות, מכילות כול כך הרבה מידע, עד שנדמה לרגע, שהחשוב הוא לדעת לברור את החשוב והעיקרי ולא סתם עוד מידע, אשר רובו מסתיר ומערים קשיים בניתוח.
לרשתות מידע בנושא הרגלי הקניה שלנו בזמן אמת, כמו היקף הקניות של חברי המועדון, גובה הסל הממוצע, מספר קניות של חברי המועדון בחודש החג, חלקן של המחלקות השונות והכול בזמן אמת כולל גרפים המתארים את הקניות החזויות בהתבסס על הקניות שבוצעו וכדומה.
בימים אלה מתכנסים ראשי הרשת במעין חדר מלחמה, העוקב אחרי הנעשה בשטח ובציפייה לגעת בתקציב ואפילו לעבור אותו.
הרבה חששות קיימים בימים אלה ובעיקר חששות תפעוליים "מהחלומות הרעים" שיכולים לבוא כדוגמת נפילת מערכת הקופות של הרשת, הפסקות חשמל, בעיות בריאות וזיהום מזון ושאר חלומות רעים, אשר מחזיקים את כל המערכת בהיכון.
ישנן רשתות אשר שיא פעילותן אינו דווקא לפני החג, אלא דווקא בחול המועד ואו בסוכות, לדוגמת רשתות "עשה זאת בעצמך", אשר מרכזות פעילות קניית מתנות לפני החג, אולם הן פעילות ועמוסות צרכנים דווקא בחול במועד, בעיקר למימוש תווי קניה, קניות מוצרים לתחזוקת הבית וניצול ימי החופשה לעבודות בבית וקניות לרגל חג הסוכות ואופנים ליום כיפור.
במילים אחרות לכול גילדה וסקטור יש את "החג הייעודי" שלו ולכן כול עסק עושה את החשבון האמיתי על פי הסקאלה והמדד אשר הוא מכיר ועל פיו הוא מכייל את פעולותיו ומכוון את כול פעילותיו השיווקיות על מנת להשיג את נתוני העבר ועם רצון מתמיד ועז אף לשפרם.
יובל לובנשטיין, יועץ בתחום הקמעונאות ומוצרי הצריכה מלווה חברות בתחום בכל הקשור למיזוגים ורכישות. שימש במגוון תפקידי ניהול בכירים ברשתות מובילות בישראל כמו שופרסל והום סנטר